Sotenäs kommunvapen, länk till startsida

Publicerad:

Som leverantör ska du skicka e-faktura

Från 1 april 2019 blir det lagkrav - du har väl förberett dig?

En leverantörsfaktura som skickas till kommuner/landsting/statliga myndigheter och bolag utifrån att en direktupphandling/upphandling är gjord, ska vara i e-faktura format från 1 april 2019. Detta enligt Lagen om e-fakturering till följd av offentlig upphandling. Varken pappersfakturor som skannas in eller pdf fakturor räknas som en e-faktura.


Det finns olika former av e-fakturor som kommunen redan idag kan ta emot. Dessa finns beskrivna på Sotenäs kommuns hemsida om man söker på e-handel och e-faktura Länk till annan webbplats.. På denna sidan finns också kontaktuppgifter om man som leverantör vill veta mer eller få hjälp både till kommunen och olika e-fakturatjänster.


Kommunen har en fakturaportal som är gratis att använda om man som leverantör inte har ett eget system som klarar av att skicka e-faktura. I den portalen kan man skicka fakturor till fler kommuner än Sotenäs så som Munkedal, Lysekil och Tanum.


Vill du läsa mer om lagstiftningen om e-faktura finns information bland annat hos www.sfti.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. www.digg.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. och www.foretagarna.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

 

Nedan är en kort film från Myndigheten för digital förvaltning www.digg.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. som berättar om lagstiftningen, kraven och om grunden till e-faktura.

Dela detta innehåll

Jenny Borg

Kommunikatör

 

jenny.borg@sotenas.se

0523 - 66 46 65