Sotenäs kommunvapen, länk till startsida

Personlig assistans

Personlig assistans innebär stöd och service till personer som har omfattande och varaktiga funktionsnedsättningar. Stödet är till dig som har funktionsnedsättningen. Stödet ska göra det lättare för dig att leva ett självständigt och oberoende liv. 

För att ha rätt till insatsen personlig assistans har du följande hjälpbehov:

  • personlig hygien
  • måltidshjälp
  • på- och avklädning
  • kommunicera

Ansöka om personlig assistans​

Har du frågor eller vill ansöka om insatsen kan du prata med en biståndshandläggare. Ring Servicecenter för att komma i kontakt med en handläggare. Du kan också ansöka via den den digitala ansökningsblanketten du finner här på sidan under rubriken "Relaterad information".


Om du har en så stor funktionsnedsättning att ditt behov av assistans är mer än 20 timmar i veckan, kan du ansöka om assistansersättning direkt hos Försäkringskassan.

Att välja assistanssamordnare

Om du får personlig assistans kan du välja om kommunen eller någon annan ska vara den som ger dig hjälpen du har rätt till. Du kan jämföra assistanssamordnare på www.assistanskoll.se

Inflytande över utformningen av personlig assistans

Insatsen personlig assistans utförs av några få personer. Du är med och bestämmer vilka som ska vara dina assistenter.


Ett avtal upprättas mellan dig och assistanssamordnaren kring utformning, schemaläggning och genomförande grundat på ditt beslut om personlig assistans. Assistanssamordnaren ansvarar då för det praktiska kring rekrytering, anställning, löneutbetalning och administration.

Publicerad: | Senast ändrad:

Dela detta innehåll